Friday, July 15, 2016

3 MINGGU TAK DAPAT JALAN BETUL

Cuba bayangkan anda 3 minggu tak dapat jalan betul2, asal nak jalan je sakit, kalau sakit sikit2 takpela jugak, tapi ni sakit sampai jalan terhencut-hencut. Seksa-seksa..


Kisah ni adalah kisah benar tentang klien saya yang anggap remeh masalah dia, sampai dah 3 minggu sakit baru nak dapatkan rawatan. Saya tak salahkan dia sebab dia ni takut sikit nak jumpa fisio macam saya, maklumlah, takut ‘dikerjakan’ dengan saya ;p

Cerita dia begini, klien saya ni kira anak sulung lelaki dalam keluarga, so kalau ada apa2 kerja rumah, memang dia kena ‘turun padang’ buat kerja (kena balik kampung). Masa tu keluarga dia nak mengemas 1 rumah dan nak angkat perabot yang berat2 macam almari.

Disebabkan klien saya ni kurang ilmu cara nak angkat barang berat, jadi macam2la teknik yang merbahaya dia buat dan ditakdirkan otot betis dia cramp (kejang), tapi dia gagahkan jugak buat kerja.

Esoknya dia jalan terhencut-hencut, dia tak berani nak jumpa fisio dapatkan rawatan, dia cuma sapu minyak panas dan sapu2 je betis yang sakit. Akhirnya dia dah tak tahan sangat sebab minyak panas dan sapu2 je tak membantu sikit pun, barulah dia berjumpa dengan saya.

Macam biasalah, saya ni tak kisahlah siapa pun, memang kena ‘lecture’ klien saya ni sebab sakit dia cuma perlukan seminggu je nak sembuh (insyaALLAH) dari sakit hari pertama. Disebabkan sikap dia yang takut dengan fisio, terpaksa tanggung sakit 3 minggu.

Saya pun mulalah buat ‘projek’ kat klien saya ni, habis kaki dia saya ‘kerjakan’;p Alhamdulillah, 2 hari je, dari jalan terhencut-hencut dah jalan macam biasa. Sakit dia kurang 95%, tinggal 5% je lagi.

Bila dia dapat rasakan ‘penangan’ tangan saya dia mengaku dia menyesal tak jumpa fisio awal2. Tapi nak buat macammana kan, dah takdir, saya cakap ada hikmahnya, kalau tak dia takkan hargai nikmat kesihatan yang dikurniakan Allah.

So, nasihat saya, bagi anda yang diluar sana, jika anda sakit cepat2lah dapatkan rawatan ye, dan pastikan cari orang yang betul, jangan sakit perut cari saya pulak ye;p (gurau je, jangan marah ek)

Love,
Fb page: Big Heart Physio
012-2998620 (helmi) / 013-2935318 (aini)

#bigheartphysio #fisioterapirumahkerumah #bangi #kajang #putrajaya

No comments:

Post a Comment