Sunday, June 19, 2016

Bomoh tulang / Bomoh patah

[PATAH TUMBUH, HILANG BERGANTI]

Ini peribahasa ke, kata2 hikmah ke, pepatah ke apa ye?

Takpe2, tak payah pening2. Saya nak cerita pasal pesakit yang patah tulang sebenarnya. Saya ni boleh dikatakan macam "bomoh" tulang jugak la.

Tahu tak, kenapa orang suka pergi kat bomoh patah/ bomoh tulang dari jumpa doktor?

Pernah tak anda tengok doktor ke, sesiapa yang bekerja di hospital yang tolong urut pesakit patah tulang selain ahli keluarga pesakit sendiri? Mesti tak pernah jumpa kan?

Tahu tak apa yang ada pada bomoh patah/bomoh tulang yang tak ada pada doktor?

Jawapan dia senang je, ada pada soalan saya tadi sebenarnya. Jawapannya adalah URUTAN atau nama glamour yang fisioterapi panggil "SOFT TISSUE MANIPULATION"

Gah tak nama dia? Tapi jangan main2 ye, penat tu nak belajar soft tissue manipulation ni dan bukan semua ahli fisioterapi pandai buat sebab kalau tangan kaku tu memang kalau urut macam kena cubit kena torture je;p

Ha, tapi urutan untuk pesakit patah tulang ni bukan urutan biasa, dia ada macam2 teknik untuk masalah yang berbeza. Macam nak buat kek, kalau ikut resepi memang nampak senang tapi bila buat tu kena ada seni dan ilmu yang mendalam nak buat kek sedap. Samalah macam urut pesakit patah tulang

Saya taklah kata lepas ni pergi cari bomoh tulang untuk sambung balik, jangan ambil risiko,  sebab nanti elok2 tulang tu boleh cantum dah tak cantum. Cara paling senang dan selamat adalah pergi dapatkan rawatan dengan doktor kemudian pergi jumpa fisio cepat2.

Lagi cepat, Lagi bagus. Peluang untuk sembuh lagi cerah. Cukupalah perkongsian pada hujung minggu ni, selamat beribadah.


Love,
Fb page: Big Heart Physio
012-2998620 (helmi) / 013-2935318 (aini)

#bigheartphysio #fisioterapirumahkerumah #bangi #kajang #putrajaya

No comments:

Post a Comment