Tuesday, June 28, 2016

BAHU JATUH…?!!!!

Siapa kenal orang ada bahu jatuh?
Eh, kejap, anda tahu ke bahu jatuh?
Ops..sorry, lupa nak cerita apa benda bahu jatuh tu.

Dalam bahasa inggeris orang kata Shoulder subluxation, kalau orang kita kata bahu jatuh. Bagi orang yang bahu jatuh ni akan nampak bahu dia pelik sikit, tak bulat cantik, ada macam tangga sikit, macam dalam gambar ni.





Seram tak tengok? Anda tengok pun menyeramkan, betul tak?

Sebenarnya, kesian kat orang yang kena bahu jatuh ni, sakit tu..
Nak buat kerja pun susah.

Selalunya orang yang kena strok yang kena. Mula-mula kena strok tak de lagi, tapi kalau salah pegang bahu ke, salah tarik ke, atau biar bahu yang lemah tergantung je memang mengundang bahu jatuh.

Selalunya orang beli shoulder support, tak pun orang beli kinesiotape, tapi jangan main beli je, nanti bahu tak ok, duit melayang.

Dia ada cara nak ukur dan nak pakai, bukan main belasah je.. dan yang paling penting kena buat senaman, kalau tak sampai bila-bila pun takkan sembuh.

So… boleh serahkan pada yang pakar, kalau kereta ke motor ke boleh hantar bengkel nak repair, kenapa badan sendiri nak bersakit-sakit taknak dapatkan rawatan kan? Dapatkanlah rawatan yang terbaik ditempat anda.

p/s: sebenarnya orang biasa pun boleh kena. Saya bagi contoh ek..atlet ragbi boleh kena, suri rumah boleh kena, siapa angkat barang berat pun boleh kena, tunggu masa je nak kena (seram tak?)


Love,
Fb page: Big Heart Physio
012-2998620 (helmi) / 013-2935318 (aini)

#bigheartphysio #fisioterapirumahkerumah #bangi #kajang #putrajaya

No comments:

Post a Comment