Friday, July 1, 2016

Aduh....sakit nye bahu!!!

Ada sorang klien saya ni, doktor kata dia ni ada sakit bahu sebab dia mengadu lenguh2 kat bahu dan rasa tak selesa. Doktor siap buat x-ray lagi dan doktor kata ada kecederaan pada tisu lembut (selalunya ligamen, otot, tendon, kapsul sendi).

Macam biasalah, sebagai fisio, saya mulalah buat penyiasatan, tanya macam-macam (macam polis pulak;p) sebab nak tahu apa punca klien ni sakit.

Yang peliknya, semua soalan saya tanya, jawapan yang klien jawab menjurus pada berpunca dari sakit tengkuk. Laa…biar betul, siapa saya nak percaya ni, klien ke doktor.

Tapi memandangkan dah klien yang sakit, baik saya percaya dia dulu, lagi pun ada test lagi kena buat.

Jadi nak dipendekkan cerita, lepas buat semua ujian untuk check punca masalah, rupa2nya confirm klien saya ni sakit tengkuk bukannya sakit bahu.

Hmmm...pelik tak, macam mana sakit bahu dah jadi sakit tengkuk pulak?

Begini ceritanya, badan kita ada saraf tunjang yang lalu kat tulang belakang, bermula dari tengkuk sampailah kat punggung.

Klien saya ni ada masalah saluran keluar saraf yang sempit kat tengkuk, jadi bila saraf kene himpit, itu yang buat ada simptom sakit bahulah, lenguhlah, kebaslah, rasa terbakar, tak selesa dan lain-lain.

So, bila doktor kata anda ada sakit bahu ke sakit tangan ke apa ke, confirmkan betul2. Sebab kalau tak rawat puncanya, sampai bila-bila pun takkan sembuh.

p/s: saya bukan anti doktor, cuma saya nak anda tahu, kita semua manusia dan tak akan lari dari melakukan kesilapan, kadang2 buat silap jugak, jadi berbaik sangkalah dengan doktor ye =)

Love,
Fb page: Big Heart Physio
012-2998620 (helmi) / 013-2935318 (aini)

#bigheartphysio #fisioterapirumahkerumah #bangi #kajang #putrajaya

No comments:

Post a Comment