Wednesday, July 20, 2016

Isu lutut LAGI??

LUTUT PUN MEMBUANG??

Alamak.. Apa la pelik sangat entry Big Heart Physio ni, semalam cerita pasal lutut makan, hari ni cerita pasal lutut membuang pulak.

Hehehe.. Jangan marah ye, ni adalah kesinambungan daripada post semalam. Siapa2 yang belum baca lagi boleh la intai2 entry semalam.

Okey, sekarang kita cerita skala besar sikit. Anda bayangkan badan anda penuh dengan toksik. Macam mana anda nak keluarkan toksik ni?
Hah betul tu.. melalui peluh, buang air besar, buang air kecil.

Tapi, macam lutut ni, macam mana pulak nk keluarkan toksik (waste product)?

Hmm... Macam ni ceritanya, lutut ni bila nak keluarkan toksik, dia umpama span, kalau kita squeeze (picit) span apa akan jadi? Kena perah kan?


Macam tu jugak lutut, bila lutut kita bergerak, akan ada tempoh squeeze dan toksik dari dalam lutut ni akan diperah keluar.
So kalau perah banyak2 kali, agak2 abis tak keluar semua waste product tu??

Sebab tu kalau fisio suruh buat exercise lutut, biasanya bukan sekali, minimum 10 kali untuk setiap exercise, lagi banyak lagi bagus. Jadi.. Siapa2 yang nak tahu senaman apa yang bagus untuk lutut, boleh la klik link ni.

Senaman ni bagus dilakukan oleh semua orang, tak kira la orang tu sakit lutut ataupun sihat. Sebab senaman ni boleh mencegah daripada terkena osteoarthritis. InsyaAllah.
Tapi ingat, bukan sekali, kena la buat hari2.

Love,
Fb page: Big Heart Physio
012-2998620 (helmi) / 013-2935318 (aini)

#bigheartphysio #fisioterapirumahkerumah #bangi #kajang #putrajaya

No comments:

Post a Comment