Thursday, June 2, 2016

5 KELEBIHAN BERENANG

Hai semua.. Ada tak yang tengah cari nak buat apa cuti sekolah ni? Hah.. Saya cadangkan anda bawa anak2 anda dan anda sekali untuk berenang.


Tahukah anda, terdapat banyak kelebihan yang boleh diperolehi dari berenang ni. Antaranya ialah:

1. Membakar kalori
= seperti yang diketahui umum, berenang dapat membakar banyak kalori. Dan jumlah ini bergantung kepada berat badan dan cara anda berenang. Secara asasnya, lebih berat badan anda, lebih banyak kalori yang dibakar. Dan lebih kompleks cara anda berenang (contohnya kuak kupu2), lebih banyak kalori yang dapat dibakar.

2. Meningkatkan koordinasi tangan dan kaki
= kalau anda perasan, bila kita berenang, mesti kita akan gerakkan tangan dan kaki secara selang seli. Hah, tu latihan koordinasi la tu. Cuba anda gerakkan tangan kanan serentak dengan kaki kanan, tengok boleh tak?

3. Menguatkan jantung
= kesemua anggota badan kita akan bergerak ketika berenang. So, jantung akan terpaksa mengepam darah keseluruh badan dengan kadar yang lebih cepat untuk memastikan darah dan oksigen sampai ke seluruh badan, sekaligus latihan ni meningkatan kekuatan jantung.

4. Menjadikan pernafasan bertambah baik
= hah perasan kan, kita kena bernafas dengan baik ketika berenang. Kalau tak kita boleh lemas. Pernah dengar pernafasan 2,4,8? 2 saat tarik nafas, 4 saat tahan dan 8 saat hembus. Ni teknik bernafas yang bagus taw, sebab teknik ni buat kita tenang. Sebenarnya tanpa kita sedari kita memang gunakan teknik ni waktu berenang. Kita akan tarik nafas dengan cepat, tapi kita akan slowly hembus nafas.

5. Meningkatan kekuatan otot
= waktu kita berenang ni sebenarnya otot2 badan kita tengah berlawan dengan rintangan air. Cuba anda berlari dalam air, susah kan? Hah, sebab rintangan air tu kuat sebenarnya dan otot badan kita terpaksa berusaha keras berlawan dengan rintangan tu. Tu yang kalau kita berenang cukup2, esoknya badan kita akan lenguh2 dan sakit2.

Hah...banyak kan kelebihan dia. Ada lagi sebenarnya, tapi nanti kang tak larat pulak anda nak baca sebab dah rasa macan nak terjun kolam sekarang jugak. ;p

Hehehe.. So lepas ni boleh la ajak anak2 berenang ye. Selain daripada boleh meningkatkan kesihatan badan, berenang juga merupakan sukan yang digalakkan oleh Rasulullah selain memanah dan berkuda.

Jom berenang.

Love,
Fb page: Big Heart Physio
012-2998620 (helmi) / 013-2935318 (aini)

#bigheartphysio
#fisioterapirumahkerumah

No comments:

Post a Comment