Tuesday, June 21, 2016

(sambg.) 5 KESILAPAN YANG DILAKUKAN PESAKIT / KLIEN KETIKA BERJUMPA FISIOTERAPI

Hai semua, hari ni nak sambung sikit yang semalam punya. Siapa belum baca boleh la intai entry ni.

Okey, ada lagi 2 lagi kesilapan.

******
# 4: Ingat jumpa fisio cuma sebulan sekali atau tak payah jumpa lagi. Situasi: sakit belakang yang teruk.

Fisio: Baik puan, rawatan sudah tamat, nanti balik rumah kena buat senaman yang saya dah ajar ye, kita akan jumpa lagi 2 hari lagi.

Klien: Eh, ye ke, saya ingatkan tak payah datang lagi.

Fisio: Begini puan, selepas saya bagi rawatan, puan kena buat senaman yang saya ajar di rumah, kemudian jika sakit dah kurang saya akan tukar senaman ikut perkembangan puan. Kalau puan semakin sakit saya akan kurangkan dos rawatan saya.

Klien: Owh..yeke..baik saya dah faham dah. Terima kasih.


# 5: Ingat setiap kali datang jumpa fisio akan dapat rawatan yang sama.

Fisio: Encik, nanti saya akan bagi rawatan pek panas untuk lutut encik ye untuk melancarkan peredaran darah dan mempercepatkan proses penyembuhan.

Klien: Eh, kenapa 2 minggu lepas saya kena letak ais tapi kali ni kena pek panas, tak bahaya ke? Tak makin panas ke?

Fisio: Encik sekarang dah takde bengkak lagi, bila saya sentuh tadi tak panas, maknanya sekarang ni dah habis fasa inflammation (bengkak), jadi rawatan yang paling sesuai sekarang adalah pek panas.

Klien: Owh..yeke..baik saya dah faham dah. Terima kasih.

*****
Hah.. Itu lah antara kesilapan2 atau salah anggap yang sering terjadi bila seseorang pesakit berjumpa fisio.

Tapi yang paling silap sekali, bila pesakit tahu dia kena datang buat rawatan tapi tak datang, daripada sakit tu dah nak baik dah terus jadi makin teruk.

Jadi, nasihat kami, seelok2 cuba la cari masa untuk datang temujanji tu. Tapi kalau xdapat jugak, try cari alternatif lain cam pergi fisio center swasta ke tak pun cari fisioterapi yang boleh datang ke rumah.

p/s: Dont take thing for granted.

Love,
Fb page: Big Heart Physio
012-2998620 (helmi) / 013-2935318 (aini)

#bigheartphysio #fisioterapirumahkerumah #bangi #kajang #putrajaya

No comments:

Post a Comment