Monday, June 20, 2016

5 KESILAPAN YANG DILAKUKAN PESAKIT / KLIEN KETIKA BERJUMPA FISIOTERAPI

Tahu tak anda sebenarnya banyak juga kesilapan pesakit (klien) lakukan ketika berjumpa ahli fisioterapi (fisio). Saya akan share pengalaman saya tentang isu ini untuk manfaat kita bersama.

*****
# 1: Tak tahu kenapa kena jumpa fisio

Fisio: Kenapa encik datang jumpa saya? Apa masalah encik?

Klien: Doktor suruh saya datang jumpa, jadi saya datanglah, saya pun tak tahu kenapa doktor suruh datang


# 2: Jumpa fisio sebab nak dapat ubat

Fisio: Baik puan, rawatan sudah tamat, nanti balik rumah kena buat senaman yang saya dah ajar ye…

Klien: Eh..takde ubat ke? Kenapa pergi jumpa doktor dapat ubat tapi sini tak dapat?

Fisio: Puan, saya sebagai fisio kita memang  tak bagi apa-apa ubat, tugas saya mengajar puan macam mana untuk buat senaman dirumah dan buat modifikasi aktiviti ikut keperluan puan.

Klien: Owh..begitu rupanya, terima kasih terangkan pada saya.


# 3: Mula-mula sakit lain, bila dah jumpa doktor jadi sakit lain. Situasi: Sakit lutut

Fisio: Encik sakit apa ye? Boleh saya bantu?

Klien: Saya sakit Knee osteoarthritis, doktor kata cecair dalam lutut dah kurang

Fisio: Begini encik, Knee osteoarthritis tu sebenarnya nama penyakit, apa yang encik rasa tu yang sakit encik sebenarnya.

Klien: Owh…ha, sebenarnya saya rasa teganglah kat lutut, rasa cucuk2, bila nak solat tak boleh sujud, nak bangun dari sofa pun susah.

Fisio: Ha…itulah masalah encik sebenarnya, nanti saya check ye…

*****
Huh...cam dah panjang je. Lagi dua kita sambung esok ye.
Boleh ke boleh? =)

So kepada yang nak taw sambungan kisah ni tunggu taw esok.

Okey. Selamat bekerja di hari isnin.

Love,
Fb page: Big Heart Physio
012-2998620 (helmi) / 013-2935318 (aini)

#bigheartphysio #fisioterapirumahkerumah #bangi #kajang #putrajaya

No comments:

Post a Comment