Sunday, June 26, 2016

8 ke 20???

Siapa solat tarawih 8 rakaat angkat tangan…!!??

Siapa solat tarawih 20 rakaat angkat tangan…!!??

Siapa tak solat tarawih pulak angkat tangan…!!??

Hmm...mesti ada yang cakap ni mesti nak cerita masa zaman nabi, masa zaman sahabat nabi solat berapa rakaat, atau nak cerita pendapat ulama zaman dulu. Saya kalau ada ilmu pasal tu nak jugak share, tapi disebabkan ilmu cetek so tak jadilah nak bincang pasal ni.

So, saya nak share kebaikan solat 20 rakaat berbanding 8 rakaat dari sudut kesihatan fizikal sebab yang ni saya expert;p

Ok, anda bayangkan anda solat 2 rakaat 10 minit, jadi kalau 8 rakaat 40 minit, 20 rakaat 100 minit (1 jam 40 minit).

Ok, dari sudut masa nampak beza kan? Lebih sekali ganda kan?

Ok sebenarnya solat ni umpama exercise, kalau lama buat exercise otot makin kuat tak? Kalau buat exercise banyak kali pulak macam mana?

Nampak tak apa yang saya cuba sampaikan? Ok, sekarang lebih ilmiah sikit, bila kita berdiri semasa solat kita akan dapat  kuatkan "core stability muscle" so kita akan nampak lebih tegak berdiri, nampak lebih segak dan tegap.

Bila kita ruku' dengan betul, kita dah buat stretching (regangan) pada otot hamstring (otot peha belakang).

Apabila kita sujud, kita akan strengthen (kuatkan) otot leher anda dan stretch (regangkan) otot dada (pectoralis major).

Semasa duduk antara dua sujud pula kita stretch otot jari kaki dan betis. Disamping itu, kita juga akan squeeze (picit) salur darah pada kaki untuk tingkatkan aliran darah kembali ke jantung.

Last sekali, apabila anda duduk tahiyat akhir, anda akan stretch otot quadratus lumborum kiri anda. Otot ni membantu semasa berjalan.

Fuh, banyaknya bahasa medic, dah boleh jadi doktor ni;p Anda bayangkan ketika anda jumpa orang diorang kata, wah…segaknya kau, nampak tegap. Bila berjalan pulak nampak bergaya, fuh…bestnya saat tu.

Anda bayangkan anda dapat percepatkan moment2 (saat2) tu. Kalau nak dapat cepat kenalah exercise 20 rakaat, dapat cepat sikit;p

Bagi yang tak solat lagi tu belum terlambat lagi, ada lagi lebih kurang 9 hari lagi. Boleh kejar lailatulqadr sekali. Oklah, tu je perkongsian panjang pada entry kalini, selamat beribadat.

Love,
Fb page: Big Heart Physio
012-2998620 (helmi) / 013-2935318 (aini)

#bigheartphysio #fisioterapirumahkerumah #bangi #kajang #putrajaya

No comments:

Post a Comment