Thursday, June 23, 2016

TULANG ANAK PUAN BENGKOK???

Biar betul? Cam mana bengkok tu?

Hah, bengkok atau dalam bahasa perubatan nya adalah scoliosis. Adalah keadaan dimana tulang belakang seseorang itu menjadi bengkok atau melengkung.

Scoliosis
Sumber google

Selalunya berpunca daripada kanak2 yang bawa beg sekolah berat sebelah, tak pun duduk dalam posisi yang salah dalam jangka masa yang lama, dan pelbagai punca2 lain.
Tapi ada juga yang tak  dapat diketahui puncanya.

Cuba anda tengok tulang belakang anak anda atau minta sesiapa tengokkan tulang belakang anda, lurus ke bengkok ye?

Sebenarnya bagi sesiapa yang ada anak yang tulang belakang dia bengkok, elok lah cepat-cepat dapatkan rawatan fisio.
Tahu tak kenapa?
Mari sini saya share kenapa kena dapatkan rawatan fisio a.s.a.p

Sebab # 1:
Kalau dibiarkan lama-lama, tulang tu akan semakin membengkok, jadi bayangkan nenek kebayan yang bongkok, tapi versi bengkok ketepi, nampak senget. Kalau anak perempuan dah besar nanti jatuh saham.

Sebab # 2:
Kalau dibiarkan lama-lama, nanti jantung dan peparu anak anda akan dihimpit, jadi cuba bayangkan anda dihempap di bahagian dada, senang tak nak bernafas?

Sebab # 3:
Kalau dibiarkan lama-lama, nanti tulang tu secara automatik akan mengeras dan akan jadi betul-betul senget, masa tu dah terlambat dah nak buat rawatan fisio, nak tak nak kena buat operation yang makan kos ribu-riban dan sambung dengan fisio intensif, bukan ke dah bazir duit dan masa macam tu.

Sebab # 4:
Lama-kelamaan akan timbul masalah lain seperti sakit pinggullah, sakit lututlah, sakit bahulah, sakit tengkuklah. Bayangkan anda tak tukar minyak hitam kereta bertahun-tahun, agak2 kereta tu cepat jahanam tak? Samalah dengan badan anak anda kalau tak dapatkan rawatan secepat mungkin

Jadi ingat,  anak tu anugerah tuhan, jadi sayangilah mereka, jangan disebabkan kecuaian anda buatkan mereka merana dikemudian hari.

Love,
Fb page: Big Heart Physio
012-2998620 (helmi) / 013-2935318 (aini)

#bigheartphysio #fisioterapirumahkerumah #bangi #kajang #putrajaya

No comments:

Post a Comment