Friday, June 10, 2016

HARGAI MEREKA

Apa maksud tajuk kat atas ni ye? Apa yang nak dihargai? Harga kat pasar borong ke?

Hehe.. Taklah, sebenarnya tajuk kali ini adalah tajuk tentang hargai ibu dan isteri yang tersayang. Kenapa nak bincang tajuk ni pulak?

Tajuk ni khas untuk mereka yang mempunyai isteri dan yang mempunyai ibu. So senang cerita untuk semua orang sebab mesti semua orang ada ibu. Cuma 2 orang je kat dunia ni tiada ibu. Ha,cuba teka siapakah mereka? Nabi Adam dan Hawa lah, dua2 takde ibu ;p

Ok, kembali kepada topik, kenapa nak bincang benda ni, kan ada banyak lagi topik lain nak dibincangkan. Saya sebenarnya tengah bercuti jaga anak sebab isteri saya kena pergi berkursus untuk 3 hari. Ini kali ke—3 saya bercuti untuk jaga anak selama 3 hari. Maknanya baru 9 hari saya full time jaga anak.

Bayangkan penatnya jaga anak. Saya kali ini pun nasib dah get ready mental dan fizikal nak jaga anak 3 hari. Dulu saya terkial2 nak jaga anak, tapi insyaAllah kali ini semuanya akan berjalan dengan lancar seperti yang saya submit pada Allah.

Sepanjang saya jaga anak 6 hari yang lepas, memang tempoh yang sangat mencabar. Penatnya hanya Allah yang tahu. Bangun awal pagi, kemas rumah, mandikan anak, siapkan sarapan anak, kalau anak makan bersepah kenalah kemas semula.

Lepas tu nak berehatlah kononnya, tapi jangan harap, anak nak ajak mainlah, mengadu sakitlah, terjatuh dari kerusilah, main lompat2 sampai saya cakap dalam hati bila dia ni nak berhenti ni, tak reti penat ke?

Tapi bukan tu je, kita ni dahlah berpeluh2 membersihkan rumah, ingatkan nak basuh baju dan mandi. Cuba teka berjaya tak misi saya? Mestilah TAK…!!!

Baru sempat basuh baju anak dah mintak dilayan. So dengan berpeluh2 kenalah layan si kecil. Tu baru cerita sampai pukul 10 pagi. Cuba bayangkan kepayahannya yang ditanggung nak jaga anak sampai pukul 12 malam. Dipendekkan cerita hidup saya tak terurus semata2 nak jaga anak yang kecil lagi.

Saya lebih rela penat kerja di pejabat dari penat jaga anak. Patutlah nabi kata utamakan ibu sebanyak 3x sebelum kata berbakti pada bapa. Pengorbanan ibu/isteri kita ni jauh beza dengan pengorbanan kita.

So tak payah tunggu hari ibu ke hari apa nak ucap terima kasih. Kalau dah baca ni cepat2 cakap terima kasih kat isteri dan ibu anda. Kalau ibu de kat kampung, call je. Kalau de depan mata cakap depan2.

Ha…Nak tahu tak apa antara perkara yang anda boleh buat untuk hargai mereka? Nantikan esok insyaAllah…


Love,
Fb page: Big Heart Physio
012-2998620 (helmi) / 013-2935318 (aini)

#bigheartphysio #fisioterapirumahkerumah #bangi #kajang #putrajaya



No comments:

Post a Comment