Wednesday, June 29, 2016

Senaman COPD

TARIK NAFAS…HEMBUS NAFAS… TARIK NAFAS…HEMBUS NAFAS…

Hai, ingatkan saya nak share esok, tapi tak jadi pulak, saya share sekarang jela ye. Oklah, saya akan share tentang senaman pernafasan untuk pesakit COPD, siapa belum baca ape itu COPD boleh baca kat sini.

Tapi sebenarnya orang biasa – biasa macam kita ni pun boleh buat, nanti bolehlah cuba ye.

Saya akan kongsikan 3 senaman je ye…

# 1: Breathing Control (kawalan pernafasan) – Ok, sekarang anda duduk tegak, sandar pada kerusi, kemudian tangan kanan letak betul-betul bawah tulang dada, atas sikit dari perut.

Dah ke belum? Ok, sekarang cuba tarik nafas ikut hidung, dan hembus ikut mulut. Buat perlahan-lahan ye. (Lupa pulak, pastikan tangan yang letak bawah dada tu ada pergerakan turun naik, kalau masa tarik nafas dia masuk kedalam maknanya salah tekniklah tu)


# 2: Thoracic Expansion Exercise – Teknik ni lebih kurang macam breathing control, kaedahnya macam ni ye

Duduk tegak dan sandar pada kerusi bagi relaxkan bahu, tangan kanan letak betul-betul bawah tulang dada, atas sikit dari perut. Ok, dah ye? Sekarang cuba tarik nafas dalam2 ikut hidung, kemudian tahan 3 saat. 1…2…3… dan hembus ikut mulut.

Buat perlahan-lahan ye. (pastikan 3 saat tau, kalau kurang maka sia2lah usaha anda nak kembangkan peparu anda)


# 3: Pursed Lip Breathing – Kaedah ni pada saya paling senang nak buat, cuba anda bayangkan anda nak hembus lilin kek, anda mesti buat mulut bentuk ‘O’ dan hembus kuat2 kan? Ha, tapi kaedah ni tak perlu hembus kuat2, just hembus sepoi2 bahasa.

Kalau anda terror cuba hembus selama mungkin, ada tak dapat 7 saat?

Ok, kita cuba sama2 ye…ready, mulut bentuk ‘O’, ok, hembus…..1…2…3…4…5…6…7…

Ha, siapa dapat hembus 7 saat angkat tangan..!!!! Hmm…bagus2, nice try, good job;p


Ok, bagi pesakit COPD yang kena attack banyakkan buat teknik # 3 tau, bagi buang semua udara basi dalam peparu tu dan bagi masuk udara segar, baru badan lebih relax.

Love,
Fb page: Big Heart Physio
012-2998620 (helmi) / 013-2935318 (aini)

#bigheartphysio #fisioterapirumahkerumah #bangi #kajang #putrajaya

No comments:

Post a Comment