Wednesday, June 8, 2016

Trigger finger

[JANGAN BIARKAN JARI ANDA TERSANGKUT DAN TIDAK BOLEH LURUS LAGI]

Pernahkah anda berada dalam situasi dimana anda membengkok jari, tapi kemudian jari anda tidak dapat diluruskan semula?

Eyh, selamat petang semua. Sorry la. Lambat sungguh kami bersiaran hari ni. Xpe, sambil masak, tak pun sambil2 nak tunggu masa berbuka tu boleh lah kita tambah2 ilmu sikit.

Hari ni saya tak nak cerita pasal puasa, hari ni saya nak cerita tentang suatu keadaan yang pada sesetengah orang di anggap biasa, tapi sebenarnya luar biasa.

Anda pernah tak mengalami perkara yang saya sebut kan di atas? Bengkok kan jari, tapi bila nak luruskan balik tak boleh. Tahap yang teruk, anda terpaksa menggunakan tangan satu lagi untuk meluruskan jari tersebut.

Tahukah anda bahawa anda telah terkena penyakit 'trigger finger'??

Ape benda tu ye? Trigger finger ni sebenarnya adalah keadaan dimana saluran tendon di dalam jari anda telah menjadi sempit di sebabkan oleh inflamasi.

Persoalan nya sekarang, macam mana boleh jadi sempit ye?

Sebenarnya banyak faktor yang boleh menyumbang kepada perkara ini. Tapi, yang paling utama adalah disebabkan oleh pegerakan menggengam yang berulang kali dan kerap pada jari tersebut.

So bila dah jadi macam ni, apa yang patut kita buat ye?

Apa lagi, kena terus jumpa doktor ataupun fisioterapi sebab untuk peringkat awal terdapat pelbagai teknik yang dapat di lakukan bagi menghilangkan penyakit ini.

Tapi... Kalau dah lambat, selalunya, doktor akan sarankan untuk suntikan steroid sahaja. Sebab selalunya pada peringkat ni pesakit akan berasa sangat sakit dan jari tersebut menjadi sukar untuk diluruskan semula sekiranya telah tersangkut.

Jadi, sentiasa lah perhatikan kesihatan kita dan ambil tindakan segera.

Fast action, fast result.

Salam 3 ramadhan.


Love,
Fb page: Big Heart Physio
012-2998620 (helmi) / 013-2935318 (aini)

#bigheartphysio #fisioterapirumahkerumah #bangi #kajang #putrajaya

No comments:

Post a Comment