Monday, June 27, 2016

BERITA BAIK UNTUK PENGHIDAP ASMA DAN PESAKIT JANTUNG…!!!

Sebenarnya nak buat senaman ni senang je bagi pesakit asma dan pesakit jantung, lebih-lebih lagi pesakit yang beragama islam.

Saya nak berkongsi dengan anda yang menghidap asma dan sakit jantung dan beragama islam ni bagaimana untuk melakukan senaman pernafasan pada entry kalini.

Tahu tak kita digalakkan untuk mengaji al-quran setiap hari. Lagi banyak anda baca al-quran lagi banyak faedah yang anda dapat. Tapi saya cuma nak share kebaikan mengaji dari sudut pernafasan.

Dalam al-quran kita perlu baca panjang, pendek, tahan nafas sebentar, berhenti, kemudian ambil nafas untuk sambung bacaan. Kita tak boleh curi nafas semasa mengaji, betul tak?

Tahu tak sebenarnya dah complete (lengkap) latihan pernafasan semasa kita mengaji. Mari kita tengok, exercise  apa yang sebenarnya kita dah lakukan semasa mengaji:

# 1: Breathing Control (kawalan pernafasan) – senaman ni untuk melatih kita bernafas menggunakan otot pernafasan utama iaitu otot diaphragm.

# 2: Deep Breathing Exercise – kaedah ini melatih kita untuk menggunakan otot pernafasan utama dan otot sinergi untuk mengambil nafas yang panjang.

# 3: Thoracic Expansion Exercise – kaedah ini digunakan bagi mengembangkan peparu yang collapse (tertutup), apabila kita tarik nafas perlu tahan sebentar baru hembus kembali.

# 4: Pursed Lip Breathing – kaedah ini membantu relakskan minda dan fizikal setelah penat bekerja seharian. Caranya dengan menghembus nafas panjang, contoh dalam al-quran baca alif…..lam…..mim……

So, apa lagi, tinggal berapa hari je lagi Ramadhan nak tinggalkan kita, baik kejar sebelum anda menyesal dikemudian hari, tak rugi pun mengaji al-quran.

Psst..bagi sesiapa yang tak tahu mengaji, boleh belajar teknik mengaji haraki, insyaAllah anda boleh MASTER mengaji dalam 40 hari.

Love,
Fb page: Big Heart Physio
012-2998620 (helmi) / 013-2935318 (aini)

#bigheartphysio #fisioterapirumahkerumah #bangi #kajang #putrajaya

No comments:

Post a Comment