Sunday, August 21, 2016

MAMPUKAH KITA???

Tiada siapa sangka, seorang ketua keluarga akan ditimpa kemalangan sehari sebelum raya,
Tiada siapa sangka, ketua keluarga itu akan lumpuh selepas kemalangan,
Bagaimanalah perasaan isteri dan anak2nya?

Walaupun begitu, isterinya sangat gigih dan kuat semangat. Masih setia menemani dan menjaga si suami walaupun si suami tak mampu untuk berbuat apa2, hatta untuk menyuapkan air ke mulut sendiri.

Saya diperkenalkan oleh pesakit saya dengan keluarga ini. Ketika saya datang pada kali pertama, si suami hanya terbaring  je, tapi selepas beberapa sesi, pelbagai perubahan positif berlaku. Si suami sudah mampu mengangkat tangan, duduk dengan sokongan dan dapat mengawal pergerakan leher.

Tapi, selepas itu perubahan nya menjadi mendatar. Agak susah untuk tengok perubahan walaupun rawatan fisioterapi tu dah jadi rutin. Tapi.. rawatan fisio tetap diteruskan.

Hingga lah ke satu hari, keluarga ini sekali lagi di uji, si suami di serang sawan. Sawan ni bukan sekali, bukan dua kali, tapi berkali2. Hati isteri mana yang tak sedih melihatkan suaminya dalam keadaan begitu. Tapi, beliau masih tetap bangkit mencari serpihan kekuatan.

Rupa2nya aturan Allah lebih cantik dari apa yang manusia rancangkan. Allah nak berikan `hadiah’ kepada mereka. Sekali lagi, saya menyaksikan sendiri pelbagai perubahan positif kepada si suami. Yang paling ketara, kini si suami lebih memahami arahan yang saya berikan dengan lebih cepat dan macam2 lagi perubahan lain.

Alhamdulillah. Dari sudut pandangan saya sebagai fisioterapi, saya nampak potensi ketua keluarga ini untuk sembuh. Tapi, apa2 pun Allah lebih mengetahui.

Kepada anda yang membaca post ini, marilah kita sama2 berdoa agar Allah memberi kesembuhan kepada Suami ini dan sentiasa memberikan kekuatan kepada isteri dan anak2nya untuk meneruskan hidup. Amin..

Benar kata bijak pandai, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Cuma sama ada kita manusia masih nak bangkit untuk terus merasai hikmah itu atau kita tewas dan kecundang dengan ujian hidup itu.

Jom bangkit!!

Love,
Fb page: Big Heart Physio
012-2998620 (helmi) / 013-2935318 (aini)


#bigheartphysio #fisioterapikerumah #bangi #kajang #putrajaya


  

No comments:

Post a Comment